mandag 27. april 2009

Ut på tur aldri sur....

...mer passende ord finnes egentlig ikke. Dette blir mitt første men ikke siste innlegg fra Bali.

Reisen:

Vell, etter et nattskift var det rett til flyplassen tirsdag den 14 april. Tok flyet fra Sola flyplass til Gardemoen, Oslo stod for tur. Jeg beklager på forhånd før jeg skriver dette, men jeg hater den byen! (yeah, i said it, and to quote Phil T. Rich: ”Watcha gonna do about it? Watcha gonna do about it?) Finnes selvfølgelig hyggelige mennesker der, men byen i seg selv; VOSJ! Uansett, R1 er litt vims av seg så han hadde jo selvfølgelig glemt passet sitt. Så det første vi faktisk gjorde der var å gå rett til politistasjonen å fikse nødpass, videre å hente visumet og få reiseforsikringen. Shiiit, når jeg skriver det sånn virker det ut som dette gikk kjapt, men dette tok faktisk hele dagen! (uten at jeg hadde fått sovet ut eller spist selvfølgelig, så det sier seg selv at jeg var litt grinete) Jeg var faktisk så trøtt den dagen at jeg ikke fant Bislett Kebab på Bislett! Uansett, vi fikk alt gjort!

Stian kom til Oslo i 21:00 tiden, så vi chilla i hans leilighet til 03:00 tiden på onsdag. Etter mye om og men kom vi oss til slutt til Gardemoen igjen og inn på rett fly. Flyturen gikk fra Oslo til Frakfurt, Frankfurt til Taipei, Taipei til Bali, en 20 timers flytur. Flyskrekken til Yvonne så vi ikke noe til så turen var faktisk chill (hvis du ser bort fra at Yvonne var grinete fordi hun ikke fikk røyke så mye som hun ville :P)

BITCH, I`M IN BALI!...

...var det første R1 skrek ut når han kom ut av flyet, kanskje, nesten, nei, men tanken var der. Første som slo meg var faktisk en grusom hete og fuktighet i lufta. Jeg og mange andre på flyplassen der var mer enn svimmel i hode av å være der inne. Å stå å vente i en pass og visums kø er ikke akkurat behagelig når det er 35 grader i lufta (varmere der inne skal jeg banne på!) Uansett, vi kom oss ut og der stod en varm Jakob å ventet, noe han hadde gjort i 1 time ca. Kom oss til leiligheten som er fin som faen og vi betaler bare 800 i måneden for den. Første 2 dagene gikk til handling, kjøpe nytt surfebrett, alkohol osv.

La meg forklare litt av de første forskjellene som har slått meg:

Folket her på Bali:

Menneskene i seg selv er noen hyggelig og chille mennesker. Alt skal roes ned og ordet stress tviler jeg sterkt på du finner i den balinesiske ordboka. Religionen her på Bali er Hindu, selv om Indonesia i seg selv er et muslimsk land.

Trafikken:

All den chillinga folk gjør her når de ikke er i eller på et kjøretøy tar dem igjen i trafikken, det er helt sinnsykt. Tut og kjør er vell den typisk norske måten beskrive det på. Folk er totalt idioter i trafikken, tuting i et jævla kjør, vikeplikt har de aldri hørt om og den største bilen har alltid rett. ”Tut, tut sier onkels bil..” er en sang i Norge, vell, tenk deg techno versjonen av den med millioner av tuting så klarer du kanskje å forestille deg trafikken her. En hel familie på en scooter uten hjelm er heller ikke unormalt, this shit is craaaaaaaazy!

Kulturforskjeller:

Når jeg besøker et nytt land liker jeg å respektere det landet, kulturen og menneskene. Så når jeg er her takker jeg alltid for alt og bøyer hodet for å vise respekt til befolkningen som bor her. Smiler stort sett og er alltid høflig i samtalene. Jeg har fått et sånn lite lyn kurs av Jakob om noen ting som er veldig respektløst å gjøre her, men som ikke skader noen hjemme. F.eks å vise undersiden av foten eller klappe/ta noen på hode er akkurat som å si dra til helvete, så jeg prøver å unngå de store kulturclashene. Det har jo faktisk skjedd her nede at slike enkle ting som dette har gått over til slosskamper som i verste fall ender med et mistet liv. Jeg har hørt om 2 episoder til nå, hvor den eldste av dem er 2 uker gammel ca. og som endte med at et menneske mistet livet.

Som sagt så er menneskene her Hindu og tror på gode og dårlige ånder. Hver dag så sette de ut mat til disse åndene og det du ALDRI må gjøre er å tråkke i disse små matskålene. For din egen del så sies det at du får ”bad karma” i en lang periode eller resten av livet + det er respektløst. Jeg skal faktisk være med på en Hindu sermoni i morgen.

Alkohol og nikotin er mer enn godtatt i dette landet, men narkotika har de en null toleranse mot. Dvs at hvis du blir tatt med eller har det i blodet så får du automatisk dødstraff.

Turister:

Bali liker turistene sine og behandler oss veldig godt, men som alle andre land så har dem visse typer som ikke er like populære som andre. I Norge så har vi tyskerne med boksa opp til nipplesene og magebeltet sitt og helst en elg t-skjorte på. I syden har du engelskemennene som fucker opp alt og her i Bali har vi australienere som går rundt og tror de eier hele verden. Den typiske australiener her har på seg en Bin Tang (lokale ølen) singlet, fake solbriller og helst sånn millitær aktig shorts. Det som heller ikke er så populært her er disse satans backpackerne, uff, bare pes med de der.

”Hey bra`, you wanna go to Java?”

I løpet av den korte tiden min her nede har jeg fått meg en balinesisk kompis. Han heter Jerry, tidligere sponset surfer, men jobber nå for Hurley her i Bali. Fyren er gal, blanding av Bali møter vesten type, han kjenner forresten også Terje Haakonsen, Shaun White osv osv, de var her i bursdagsselskapet til han. De mest brukte engelsk ordene hans er: ”Bra`/bro` (brother), dude og i was so drunk last night”. Uansett, han hadde funnet seg et nytt surfe sted og ville ta med hele gjengen der. Vi tok flyet til Java som tok 45 min. Jeg vil ikke avsløre for mye med frykt for å avsløre stedet, men turen tok totalt sett 11 timer.

Om det var verdt det? Hell to tha motherfucking YES! Vi kom til slutt fram til en liten bygd med sånn ca 200 innbygger og ingen strøm. De hadde kun sett hvite mennesker en gang før og surfing 4 ganger, så vi var meget populære. Det kom personer fra andre steder bare for å se på oss! De kunne sitte der i opp til 8-10 timer å bare stirre og fasinere seg. Plassen i seg selv var nydelig, veldig primitiv, men nydelig. Palmer, hvite streder, krystall klart vann, helt fantastisk. Bølgene var store og kraftige og til tider så brøyt dem perfekt.

Vell, første dagen der fikk jeg skam bank av bølgene. Det kom plutselig 3 store bølger på 2 kanskje 3 meter ut av ingenmannsland. Jeg ble tatt av første, mista reef skoa (som du måtte ha for å ikke kutte deg opp) og i det jeg kommer opp av vannet treffer neste meg og neste etter der. Det endte opp med at jeg mista den ene finnen til brette, mista reef skoa, røyk leashen og fikk meg reef kutt på beina (som egentlig ser ganske kult ut, for det ser ut som et hai angrep, så fra nå av MÅ folk kalle meg SHARK ATTACK!). Et ødelagt brett som jeg ikke kunne fikse der og det skjer selvfølgelig første dagen. Totalt sett så ødela vi 4? brett der men det var verdt det!

Nå gidder jeg ikke skrive noe mer, var på narch med folk fra Hawaii i går så kroppen er helt ødelagt, får heller ta det igjen i neste innlegg. Kan avslutte med at det er 35 grader her +/- og jeg NYTER det!

-R1

1 kommentar:

  1. HeldigGRIS! Kje litt sjalu eingong.. Ser ut så du har fått med deg masse viktigt ;-) Men eg ska sei deg ein ting! At det gjer ingenting hvis du tråkke på ein ofring når røkelsen e ferdig oppbrent. Då e an ferdig! Believe me! Eg tråkka på ein både på vei inn og ut av ein butikk.. Følte meg passe teit kan man sii :-) Kor lenge ska dåkke var på Bali?
    Utroligt at du klarte å glemma passet, jiez..

    Kos deg!

    SvarSlett