lørdag 14. februar 2009

Dead Prez i Stavanger den 13 februar

Skulle egentlig være en reise blog, men hiver opp noen konsert anmeldelser mens jeg venter på avreise. Første anmeldelse her blir Dead Prez:

Ok, la meg ta dere med til kritiker- R1`s veden en fredags-kveld på Dead Prez konsert.

Vorshet begynte ca i 17:30 tiden, eller det vil si de andre begynte da, R1 hadde allerede kasta i seg noen øl. Alkoholen fløyt, alle skulle snakke på engang og så mye Luda på anlegget at vi trodde etterhvert at vi var Luda. Stemningen var god!

21:30 tiden begynte vi bevege oss ned mot Folken hvor konserten skulle holdes. Kom glade og fornøyde etter vorshet og forventet vell å bli behandlet som en rap-stjerne ved ankomst. ”HERE I AM, YEP, I`M THE MAN, WORD!...” fikk en bråstopp! Køen var flere mil lang, dvs, hverfall ned de 3 trappe-stegene, men litt sniking hjelper jo alltid i slike sitvasjoner (beklager at jeg er den jævelen som gjør det). Kom oss inn, enda mer kø og ja, jeg skal innrømme at i dette øyeblikket begynte jeg egentlig å tvile på om jeg faktisk ikke var ”the man” (ikke noe litt alkohol hjelper imot).

Oppvarmingen begynte med en gruppe jeg ikke fikk med meg navnet på og som jeg heller ikke vil ha navnet på. Jeg, personlig, syntes det var mildt sagt crap. Personen til min høyre sa det vell best når han sa and i quote: ”Fitte, faens, satan, eg kan rappa bedre enn detta!” 17 stykker på scenen, 4 rappa, dårlige tekster, stod dønn i ro og ”bounca” og med et hovedfokus på første rekka. For å si det sånn så slo Common linja ”..with 12 moneys on the stage, it`s hard to see whos a gorilla..” meg flere ganger. Uerfarne kanskje? I don`t know, men de fikk ikke meg i noe form. Så baren stod for tur, der R1 bokstavlig talt drekker til det er tomt. Konserten dems får en 0.

Etter baren begynte å virke tom, eller så var det bare jeg som begynte å bli påvirket steppet Tore Pang og LidoLido opp på scena med en mye bedre oppvarming. Den får karakter 4 av meg. Fikk med folket, gode tekster og med tanke på at Lido er såpass ung var dette egentlig en meget bra konsert levert av han med Tore. Stemningen steg og folket begynte vell sånn smått å nynne på Hip-Hop låta til Dead Prez.

Så kom de, starta med ”Radio Freaq” og avsluttet med ”Hip Hop”, sannsynligvis det samme som i Oslo (R1 fikk desverre ikke vært på den, i`m sorry). Synging, brøling, hopping og skriking, Dead Prez fikk med seg publikum eller så var det bare alkoholen som begynte å kicke inn. R1 var hverfall i dette øyeblikket mildt sagt ”drita full”, mistet stemmen og klarte vell såvidt å stå på beina, the bar has won yet another round (ok, jeg overdriver kanskje litt). Etter at Hip Hop ble spilt som siste låt begynte ”hey, all groupies, we`re havin` a afterparty” snakket, så R1 med crew beveget seg ut på byen for nye og spennende eventyr(som jeg desverre ikke vil eller ikke husker ca) dele med dere :D Konserten får en 4-5.

Dagen derpå ble brukt til enhel del chill, kroppen klarte såvidt å bevege seg.


Dagens sang:

Damian Marley feat Nas - Road to Zion


-R1

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar